Friday, May 22, 2009

tuluskah hati?


"Dr, kerja pun ibadah juga;kalau kita tulus, kita hampir .."

Kata-kata Ustaz Mus yang buat saya terdiam seketika.Perbualan terhenti di situ. Segan untuk bertanya lagi.(Sangat segan!).Jika tidak kerana 'desakan' dan galakan dari guru mengaji saya tidak mungkin saya akan hubungi Ustaz Mus-seorang alim yang sangat disegani..


Dalam kesempatan saya bertanyakan pendapat beliau mengenai sesuatu perkara, saya meluahkan rasa yang sangat saya pendam sejak berbulan ini..-saya merasa sangat jauh dariNYA!


Sejak bulan lepas, setiap 3 hari saya akan oncall dan hampir tiap-tiap hujung minggu saya oncall sampai ada ketikanya saya tertidur di depan SETIAP pesakit yang saya rawat!



Sejak berada di medical posting kehidupan harian saya agak haru biru apatah lagi ada ketikanya akan diuji dengan perkara-perkara yang tak terjangkau oleh fikiran. Ada ketikanya saya merasakan saya tidak punya hati dan perasaan lagi-saya TIDAK SEMPAT untuk melayan perasaan sendiri.Setiap berita yang menyedihkan (yang saya rasa saya patut sedih) semuanya menyapa dan pergi bagai angin.


Jujurnya, masa solat saya hanya fardhu yang lima-waktu sampainya maghrib dan subuh ketika oncall adalah saat yang kritikal bagi saya..selalu berdoa moga urusan solat ketika itu dipermudahkan terutama ketika maghrib-mo saya majoriti 95% non muslim akan datang round pada waktu-waktu kritikal begini(belum ditambah pesakit-pesakit yang baru datang).


Bacaan al-Quran saya hanya ketika saya mengaji di depan guru mengaji saya.Mengulang bacaan selalunya curi-curi ketika sebelum masuk Subuh atau 10-15 minit sebelum saya bertolak ke rumah guru mengaji saya..


Dan terlalu lama saya tidak berpuasa dan menunaikan solat-solat sunat apatah lagi mengunjungi masjid-TERLALU LAMA.


Semua ini menyebabkan saya merasa jauh seketika,umpama telefon bimbit yang sedang kehabisan bateri.


Saya merasa saya terlalu letih sehingga saya membuat keputusan ber'uzlah' ketika dari sahabat-sahabat dan aktiviti khidmat kesihatan dan kebajikan.

Sungguh, saya merasa rindu untuk bersamaNya.
Guru mengaji saya selalu mengingatkan perkara yang sama-kerja adalah ibadah dan turut mengajar beberapa zikir yang boleh diamalkan-entah mengapa saya masih merasa jauh...terasa ada sesuatu yang kosong dalam diri.


Entahlah.

Mungkin benar, hati saya masih belum lagi benar-benar tulus lagi dalam ibadah ini.


"..Maka barangsiapa mengharap pertemuan dengan TuhanNya maka hendaklah dia mengerjakan kebajikan dan janganlah dia mempersekutukan dengan sesuatu pun dalam beribadah kepada Tuhannya"-al-kahfi ayat 110-
































1 comment:

  1. Aslkm.Tahniah dik atas kelahiran blog walaupun dalam kesibukan tugas yang tak terkira.Semoga ilmu yang disampaikan secara langsung atau tidak langsung dari penulisan blog ini bakal menjadi amal jariah buat kita di akhirat nanti,InsyaAllah.(Kak Han)

    ReplyDelete