Saturday, May 16, 2009

kenapa saya jadi doktor?-selamat hari guru!


Kenapa saya jadi doktor?

Bagaimana ya saya boleh memilih bidang ini sedangkan dulu saya tidak pernah bercita-cita apatah sebab saya tidak suka mata pelajaran alam manusia(masa darjah 6 zaman saya dulu)-saya rasa sains susah dan memeningkan...complicated dan complexs!


Saya lebih bercita-cita untuk menjadi seorang ahli perniagaan..buka bisnes dan memiliki pelbagai cawangan kedai..ataupun menjadi pakar dalam bidang multimedia dan teknologi..ataupun seorang peguam yang berjaya...


Saya selalu dapat markah yang cukup-cukup makan dalam alam manusia..selalu yang paling rendah antara banyak-banyak subjek..


Saya tidak pernah becita-cita untuk menjadi seorang doktor sehinggalah saya berada di alam matrikulasi.


Jujurnya, saya mengambil bidang ini kerana sangat-sangat meminati bidang biologi yang mulanya saya rasa sangat susah dan benci selain ingin merantau ke tempat-tempat seperti Afrika, Afganistan, Palestin untuk memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan..kerana saya nampak sumbangan bidang perubatan yang besar kepada dunia sejagat.


Sejak di MRSM, saya tidak suka belajar dari buku..buku tidak dapat memberi kefahaman pada saya sehingalah saya bertanya dulu pada guru berkenaan sesuatu subjek.


Tabiat suka bertanya ini tumbuh bila hadirnya seorang guru di sekolah saya-Cikgu Zaifuddin -Dia banyak mengajar saya tentang erti hidup..selalu mengaitkan pelajaran yang di ajar secara metafizik..minat saya mula tumbuh bila Cikgu Zaifuddin membuka topik Hiroshima semasa saya mual tension tidak dapat memahami tajuk Atom dan Molekul sedangkan 2,3 hari lagi exam sudah tiba. Cikgu tidak mejawab soalan saya secara langsung tapi bercerita tentang Hiroshima dalam kelas..saya ingat lagi, saya menangis dengan cerita Cikgu Zaifudin.Sejak itu, minat saya mula tumbuh dan saya tidak lagi belajar untuk lulus exam tapi sebaliknya untuk TAHU.

Alhamdulillah, keputusan saya semakin lama semakin baik..dari cukup-cukup makan sehinggalah konsisten 90% ke atas untuk ujian berkaitan sains.


Di matriks, entah kenapa saya mula rasa biologi susah dan hampir give up sehinggalah saya berjumpa cikgu biologi saya, Cikgu Zuraidah..apa yang saya nampak payah dan menensionkan jadi menarik selepas berjumpa dengan cikgu saya ni..entah kenapa, setiap hari sebelum dan selepas kelas saya akan mengulangkaji dan membuat nota biologi sehingga bilik tidur, almari loker dan pintu bilik penuh dengan tampalan nota biologi saya!

Alhamdulillah pelajaran biologi saya menampakkan peningkatan , dari 60% meningkat mendadak ke 94%-alhamdulillah saya mendapat markah yang tertinggi di kalangan pelajar matrikulasi ketika itu.


Saya meminati bidang biologi kerana saya dapat mengenali tentang fisiologi dan kejadian manusoia itu sendiri, secara tidak langsung saya mengenali diri saya sendiri dan kagum dengan penciptaNYA!


Jadi, saya tidak mahu segalanya berakhir di situ-jadi saya memilih bidang perubatan untuk meneruskan 'pengembaraan saya' mengenal manusia dan diri..dan alhamdulillah saya berjaya.


Moral of the story, tanpa guru siapalah saya.Tanpa sokongan mereka tidak mungkin saya berjaya mencapai cita-cita saya.


Terima kasih cikgui-cikguku. Semoga ALLAH merahmati kalian-amen Ya Rabb.


SELAMAT HARI GURU.










1 comment:

  1. saya minat nk blaja medic since tadika. x tau kenapa. i just follow my heart. tapi bila dh masuk final yer, rasa mcm berat sangat nk teruskan. alang2 dh start, kena finishkan. Alhamdulillah dpt jugak grad.

    terima kasih kepada guru2 yg banyak berjasa di sepanjang perjalanan ini..

    ReplyDelete