Sunday, May 17, 2009

nasihat untuk adik-adikku..selamat menempuh dunia housemanship-best ke jadi doktor?

salam perjuangan..

Sudah lama saya ingin menyampaikan sedikit nasihat dan pesanan pada adik-adik junior..sampai adik-adik dah abis exam...tak tersampai-sampai juga..harap-harap masih bekesempatan..

sesungguhnya saya tidak layak lagi nak bagi nasihat tentang housemanship..sebab saya sendiri still in internship -i-Allah will be one year this july. Still has another 1 year to go...Tapi apa yang ingin saya sampaikan di sini lebih kepada persediaan ke arah housemanship itu sendiri..

Macam mana ya nak memulakan..

Jujurnya, housemnaship is not fun. Houseman-most of 90% your life will be in the hospital..Saya rasa kehidupan semasa belajar dulu sahaja sudah cukup membayangkan azabnya untuk meneruskan perjalanan yang ibarat no turning back; by hook or by crook you must go on with it(isn't guys?)


Saya yakin semua yang 'terperangkap' dalam bidang ini pasti akan bertanya bertanya pada diri ,"kenapalah aku jadi doktor.."Bila oncall yang teruk..pasti terdetik," itulah, siapa suruh jadi doktor?"


Inilah hakikatnya..Tidak pernah tidak yang tidak pernah berkata begini, termasuklah diri saya sendiri, dari alam belajar dan jadi bertambah-tambah lah ketika memasuki alam pekerjaan.Kata-kata yang bukan pelik untuk diucapkan.Saya yakin, jika ada peluang menimbangkannya semula atau diberi pilihan kerjaya yang lain, pasti terfikir untuk menimbangkannya semula.

Tapi saya teringat kata-kata ukhti hafizah ketika kami sama-sama menjalani BTN dulu; satu kata-kata yang saya masih pegang hingga ke hari ini..iaitu "Allah telah memilih kita di jalan ini dan memudahkan laluan yang akhirnya kita berjaya menjadi seperti mana hari ini;jadi bersyukur lah.."

Jujurnya, setelah lama melalui laluan kehidupan ini, saya yakin bahawa Allah memang benar-benar meletakkan sesuatu pada tempatnya. Tidak kira apa pun pekerjaan kita, itulah yang terbaik untuk diri. Samada sebagai seorang doktor, cikgu, usahawan dan sebagainya; itulah yang terbaik dan mampu kita lakukan, pasti ada sesuatu yang kita boleh lakukan dengan kerjaya yang kita miliki. Setiap bidang ada cabaran dan dugaan tersendiri, adalah masalah yang perlu dihadapi.Yang pasti, Allah tidak akan uji dengan sesuatu yang kita tidak mampu..

Untuk adik-adikku..

apa ya nasihat yang boleh kakak yang tak seberapa ini boleh sampaikan..

Buat permulaan...
Dari segi rohani-perbaikilah NIAT kerana Allah agar IKHLAS bekerja keranaNya. Percayalah, keikhlasanmu akan SENTIASA DIUJI bila kalian sudah mula bekerja kelak.JAdi, banyaklah muhasabah dan BERSIHKAN hati kerana hanya hati yang bersih mampu melahirkan niat yang bersih juga...

Saya cadangkan adik-adik membaca buku " Dari Beirut ke Jurusalem"-Dr. Ang Swee Chai
Buku ini saya beli setelah dicadangkan oleh Ustaz Nik Abduh Nik Aziz Nik Mat semasa kursus dengan beliau dulu. Saya mula membacanya ketika kursus induksi di Terengganu.Berkat membaca, segala kegerunan tentang housemanship tidak terfikir langsung-apa yang dialami oleh rakyat Palestin dan tragedi Shabra dan Shatila dan kekurangan di hospital-hospital yang ada di sana apalah nak dibandingkan dengan Malaysia. Alhamdulillah selepas membaca buku ini juga kefahaman tentang bumi Palestin dan kekejaman Israel menjadi kuat dan saya mampu untuk menahan diri dari membeli barang-barang runcit di TESCO yang hanya 5minit dari rumah( Jimat juga sebab saya hanya membeli apa yang ada sahaja di kedai runcit sebab tidak banyak pilihan)*buku saya ini juga saya hadiahkan pada Dr Oon baru-baru ini=)

Seperkara lagi,

Ilmu yang sangat-sangat penting yang mana kebanyakan kita kurang ambil tahu dan abaikan adalah ilmu mengurus kewangan-SANGAT-SANGAT PENTING!Inilah kesimpulan yang saya dapat dari setiap kuliah tafsir, kuliah subuh dan kuliah maghrib yang Tok Guru Nik Aziz sampaikan-penjagaan QALBU dan PERUT-pentingnya harta yang halal dan diberkati, segala yang menjadikan amalan dan keberkatan datangnya dari QALBU dan PERUT.Perkara yang tidak boleh sambil lewa terutama yang melibatkan hutang.Kena hitung betul-betul.Hal ini termasuk macam mana kita nak uruskan setiap gaji bulanan, takaful(TERUS CARI BULAN PERTAMA MASUK KERJA!), zakat dari gaji (TERUS APPLY KAT BAHAGIAN AKAUN)dan jangan lupa pasal penulisan wasiat-ada agensi dan bank islam juga uruskan tentang hal ini. Selain itu macam mana dengan simpanan-untuk tunaikan haji/umrah juga infaq.

Saya cadangkan buku-buku ini untuk adik-adik:
-Hidup tenang tanpa hutang
-Rancang Wang Anda
-Ke Mana Wang Anda

Dan ada satu lagi buku tentang DINAR EMAS dan PERAK-buku ini memberi kefahaman tentang sistem kewangan yang ada adalah rancangan musuh ISLAM dan macam mana musuh-mussuh boleh menguasai ekonomi dunia.Islam tidak pernah mengikhtiraf sistem kewangan kertas yang ada sekarang ni-jadi adik-adik faham dan tahu ke mana wang adik-adik terbaik untuk di laburkan nanti.

Selain itu, persediaan dari segi fizikal.Try to make urself fit and healthy.Banyakkan bersenam dan berjogging sepanjang cuti ni..

Cukup setakat ini dulu, saya oncall esok. Doakan ianya dipermudahkan Allah.Moga Allah melindungi saya nanti-ameen.Jika panjang nyawa dan ada rezeki, i-Allah saya sambung lagi.

Wassalam.



1 comment:

  1. salam..jazakillah akak. akak posting kat mane?

    ReplyDelete