Monday, July 5, 2010

pahit manis seorang houseman..


Macam mana nak mula menulis ni?

Lama dah tak menulis..rasanya macam tulis blog ni macam syok sendiri pulak.So, bila tgh tak syok, taklah tulis..Tgh syok2, mood ada mailah tulis.

Agaknya begitulah kot..

Hmm.Alhamdulillah, panjang juga umur ni untuk menamatkan tempoh 'haousemanship' yang pejam celik pejam celik dah habis 2 tahun..Macam baru jer tamat peperiksaan tahun akhir. tiba-tiba dah naik pangkat jadi mo pulak...Tup2, dapat dekat dgn umah-jalan kaki pun sampai.

Adalah hikmahNya.Paling penting,Allah beri hidayah dan kebaikan untuk memudahkan niat untuk tinggal dan menjaga ibu tercinta(dalam hati, takut sangat tup tup mak yang jaga, sebab duk kat spital nih oncall manjang..jauhkanlah..)

...........

PENGALAMAN PALING MANIS


Apakah pengalaman paling manis itu?

Hmm.Perasaaan yang sangat sukar digambarkan bila dapat menyelamatkan nyawa seorsng insan itulah yang paling manis rasanya..

Hari terakhir saya bekerja sebagai seorang houseman bekerja shift pagi di zon merah(zon kritikal);

Seorang pakcik sebaya umur arwah ayah saya datang mengadu sesak nafas tiba-tiba.Cardiac Monitor dan ECG menunjukkan VT-ventricular Tachycardia. Dalam keadaan pakcik tersebut yang tidak stabil dan ECG yang ditunjukkan, keputusan yang bermain di minda saya adalah memberi rawatan Synchronized Electrical Cardioversion(macam dalam TV tu yang bagi electrical shock kat dada pesakit).Pakcik masih boleh bercakap walau dalam keadaan tercungap-cungap.MO mengarahkan pada saya untuk memberi rawatan IV Amiodarone 150mg bolus dahulu.Setelah 2 kali dos Amiodarone diberikan ,tiada sebarang perubahan pada cardiac monitor.Tetiba ..

Tetiba pakcik berpeluh dan seluruh tubuh badannya menjadi sejuk.ECG tidak menunjukkan sebarang serangan jantung. Masa inilah persediaaan untuk synchronized electrical cardioversion dijalankan, segala alat intubasi bersiap sedia untuk sebarang kemungkinan.

Setelah diterangkan keperluan dan segala kemungkinan yang akan berlaku dengan prosedur tersebut, saya meminta pakcik India ini mengucap. -pakcik ini berbangsa India tetapi beragama Islam, masih bujang dan dijaga oleh jirannya yang beragama Hindu.

'Uncle, mengucap yer.Kami akan lakukan prosedur tersebut dalam masa secepat mungkin."

Jujurnya,saya kadang-kadang rasa serba salah untuk menyuruh pesakit mengucap-bukan apa, benda itu biasa tetapi bagi sesetengah pesakit jadi macam tak yakin pulak dengan prosedur, macam dia akan mati lepas tur. Entahlah.Selalunya saya akan cuba terangkan mengapa perlu mengucap, bukan untuk menakutkan sekadar mengingat Allah dan RasulNya.

Mujur, uncle mudah faham dan mengangguk.

Dengan yakinnya; 'I clear, u clear, everyone clear!!'-5OkJ tenaga direnjatkan pada dada pesakit..

Ecg berubah, nadi bergerak secara normal semula, dari 220 ke atas ke paras 70-90, tekanan darah juga normal.Tetapi pakcik ni tak sedarkan diri!

IV Flumazenil 0.5mg segera diberikan..tak juga sedar pakcik ni..

Sekali lagi pakcik dikejutkan, alhamdulillah..pakcik ini dah sedar semula..

Alhamdulillah, hanya dengan kuasa 50kJ, ritma jantung pakcik berjaya diselamatkan.SubhanaAllah,pakcik tidak berpeluh lagi, seluruh tubuh tidak lagi sejuk dan berubah seperti biasa..MasyaAllah.

Pakcik masih agak tercungap-cungap, alhamdulillah bacaan oksigen masih dalam keadaan yang baik dengan bantuan oksigen yang diberikan; setelah dapat 'green light' dari mo perubatan yang turun ke zon merah, pakcik tersebut terus dimasukkan ke wad.

Dr Mai, seorang lagi houseman yang bertugas dengan saya pagi itu, sempat lagi berkata;" Aku rasa patient kau tu sure collapse kat wad nanti, macam tak lama je tur"


.......


Petang itu, sehari selepas tamat tempoh bekerja di Jabatan Kecemasan dan Trauma HTJS, saya kembali seketika untuk menyerahkan log book dan hal-hal yang tertunggak. Minta maaf dengan semua orang dan staff-staff yang ada. Terasa sayu pula hati ini.Staff-staff di Jabatan Kecemasan agak rapat dan mesra antara satu sama lain walaupun berlainan jawatan dan status.Sempat juga melangkah ke tingkat 7 untuk bertemu dengan jururawat wad perubatan , niat untuk bertemu dengan SN Yana tidak kesampaian, terlintas di hati untuk bertanyakan khabar uncle tempoh hari..


Alhamdulillah, pakcik masih berada di katil wad.
Melihatkan kad perawatan pesakit tersebut;

Diagnosis: VT with decompensated CCF
No SOB-shortness of breath.Patient comfortable.Vital signs stable.
KIV discharge.

Allahuakhbar...

Perasaan yang sangat manis yang tidak dapat digambarkan..;)


PENGALAMAN PAHIT SEPAHIT-PAHITNYA..


Sebut sahaja pahit, ia menggambarkan saya sesuatu yang HITAM.
Sukar digambarkan,sukar juga untuk melupakan.

Sangatlah sukar untuk saya menceritakan, kerana yang pahit itu selalu yang paling tidak suka dikenang-kenangkan..

Kesimpulan yang pahit itu mudah bagi saya;-

Apabila pesakit saya mati tanpa sebab yang saya rasa patut.
Maksud saya, sesuatu yang boleh kita atasi tetapi mungkin kerana lambat mendapatkan rawatan dan perkara seumpamanya, maka menjadikannya sesuatu penyakit itu TIDAK dapat diatasi langsung.

Paling saya benci-DENGGI!

Saya sangat sedih melihatkan pesakit-pesakit muda saya yang mati akibat denggi.Paling menyedihkan seandainya seseorang itu sangat bernilai dan berharga kepada masyarakat, agama dan bangsa. Bagaimana saya kehilangan seorang dai'e yang meninggalkan seorang balu yang sedang mengandung menanti harinya dan 2 orang anaknya hanya akibat denggi-nyamuk seekor itu!Bagaimana saya kehilangan seorang anak muda berbangsa cina yang baru berusia 16 tahun mati akibat denggi ini..

Denggi umpama petaka bagi saya.Suatu bencana seperti bagai mengingatkan sesuatu pada kita semua. Maha Kuasanya ALLAH menjadikan ia sebegitu rupa sehingga sehebat mana pun setinggi mana pun tahap seorang doktor itu tidak mampu berbuat apa-apa apabila denggi sudah menyerang hingga ke tahap terakhirnya.

Betapa manusia itu tidak menilaiNYA?

AKHIRNYA..


Untuk saya, sahabat-sahabat tidak kira seorang doktor mahupun attendan, yang hampir setiap hari berdepan dengan kematian,-sungguh, kitalah yang akan paling MALU di hadapan Allah kelak seandainya masih LUPA akan mati itu..sedarlah, giliranmu pasti akan tiba kelak..

2 comments:

  1. Assalam,,says nak kongsi pengalaman awak dalam novel saya boleh?

    ReplyDelete
  2. Assalam,,says nak kongsi pengalaman awak dalam novel saya boleh?

    ReplyDelete