Wednesday, July 7, 2010

Kasihanilah dia Ya ALLAH..



syahdu!

penuh dengan rasa keinsafan..

terasa ya Allah betapa daifnya diri..

......

Ala Dara menelefon lagi malam ni-kali ni untuk mencabut saluran intravena yang kupasang pada pakcik Hamid sejak 2 hari yang lepas.Sudah cukup 3 pint normal saline seperti yang kurancangkan.

Pakcik Hamid suami kepada ala Dara-ibu saudaraku yang merupakan sepupu pada ibuku.Memang dalam keluarga kami memanggil makcik sebagai ala dan pakcik sebagai ami. Sebelah ibuku campuran Arab, datuk dan adik-beradiknya berasal dari Masjidilharam berhijrah berdagang dan menetap di Malaysia.Nenek sebelah ibuku juga berketurunan Arab.

Pakcik Hamid sudah hampir 10 tahun menghidap penyakit Parkinson Disease.Sejak setahun kebelakangan ni penyakitnya makin melarat.Menurut ala Dara 2-3 bulan kebelakangan ini pakcik Hamid kelihatan uzur benar. Dah sejak 2-3 hari yang lalu tidak dapat makan dan minum dengan sempurna.Sekadar 'sip of water' sedikit demi sedikit. PAkcik Hamid agak sukar untuk menelan.

Pakcik Hamid enggan ke hospital.Hanya dengan memasukkan sedikit air garam yang dapat kubantu. Kemungkinan esok tiub saluran terpaksa kumasukkan ke melalui rongga hidungnya.Masih ingin cuba memberi makanan dan minuman secara biasa.


SUAMI YANG SOLEH

Tatkala kualihkan tangannya, jari jemarinya tidak lepas dengan butir-butir tasbih.Bukan pegangan seperti seorang yang biasa, tetapi sedikit-sedikit;seperti seorang pesakit Parkinson.Terus-terusan,tak pernah putus.Tidak pernah berhenti.

"Ala, pakcik Hamid sembahyang?"

Uzur benar aku melihat keadaannya.Sangat uzur. Nampak segala otot-otot dengan jelas.Semua jenis anatomi otot yang pernah kuhafal dan pelajari dahulu sangat jelas kelihatan.Kurus benar dia.

"Dalam 2 hari ni dia sahaja dia tak sembahyang"

Aku yakin, Pakcik Hamid pasti tetap dengan solatnya-walau dalam keadaan terbaring dengan badan yang keras dan mulut yang terkunci rapi.

Pakcik Hamid yang kukenal tidak pernah meninggalkan solatnya.Seringkali setiap kali aku kerumahnya pasti aku melihat dia solat dengan payah walau dalam keadaan merangkak sekalipun dia pasti menunaikannya.Dahulu, dia masih boleh berjalan sedikit demi sedikit dengan bantuan ala Dara dan juga bantuan alat 'walker'.

Kagum kulihat ala Dara memapah Pakcik Hamid ke bilik air setiap kali mengambil air solat. Lagi kagum apabila saat dia menunaikan solat walau dalam kepayahan.

"Mas,selama sepuluh tahun sakit ni dia tak pernah tinggal solat.Puasa bulan Ramdhan dan puasa 6 tak pernah tinggal.Ala tak pernah dengar dia mengeluh atau marah-marah.Kalau dia sakit hanya, " Ya Allah, Ya Allah " yang dia sebut.Penyabar orangnya, Mas.Tak pernah pun marah-marah."

MasyaAllah, kagumnya aku, Puasa sunat tidak pernah tinggal walaupun sakit apatah lagi solat. MasyaAllah.Tangan masih bertasbih berzikir memujiNYA walau dalam keadaan terlantar dan terbaring sebegitu rupa!

......................

MasyaAllah.

Adakah kita mampu sedemikian rupa?

Hanya Allah sahaja tahu.

Tapi betapa ramai, saat diuji mudah 'patah' di pertengahan jalan.Bertanya kenapa aku diuji sebegini? Sedangkan tempoh yang diuji hanya sementara dan seketika cuma?


Betapa ramai juga yang menghentikan segala doa dan harapan malah melancarkan 'serangan dosa' seolah-olah melancarkan 'mogok'(Nau'zubillah) pada Tuhannya semata-mata kerana datangnya ujian yang tetap tidak mahu berhenti?

Mampukah kita menambah puji padaNYA saat kita diuji?

Dan terus-terusan menunaikan tanggungjawab sebagai hambaNya walau dalam keadaan macam manapun diri kita?

Tepuk dada, tanyalah iman.
.............

Ya Allah, jadikanlah aku dikalangan hambaMU yang terpilih.

Jadikan dia, pakcikku dikalangan orang yang Engkau redhai.

Amin.

2 comments:

  1. mas...susunan ayat yang blh dilatih menjadi isi suatu novel..menarik..

    mgkin ko blh pertimbangkan untuk menulis buku plak lepas ni..

    ReplyDelete
  2. thanks..tak pandai la tulis novel..aku belajar sains..hehe..insyaAllah,thinking on that, but never thought about novel..jzkillah

    ReplyDelete